Zpět na články

Jak psát popisky kategorií na e-shopu

david-zelenka-hs
David Zelenka
31.10.2023
4 minuty čtení
# Copywriting # E-shop
Brilo Team – Jak psát popisky kategorií na e-shopu, žena sedící u stolu

Je vytvoření popisků kategorií na e-shopu úkol, který jste si zařadili do škatulky “až bude někdy čas”? Zkuste to přehodnotit. To, že je zatím nemáte, vám totiž škodí u vyhledávačů i u zákazníků. Zajímá vás, jak je to možné? Nebo by se vám hodila nápověda, jak popisky kategorií psát? Připravili jsme článek, který vám to objasní. 

Popisky kategorií jako navigace i prodejní nástroj 

Spousta majitelů e-shopů si myslí, že popisky kategorií zákazníky vůbec nezajímají, protože si zboží najdou přes filtry, nebo do e-shopu jdou rovnou s konkrétním požadavkem. 

Není to tak úplně pravda. 

Vždycky berte v úvahu, že na e-shop můžou přijít zákazníci v různé fázi nákupního cyklu. Někdo jde na jistotu, protože je u vás už poněkolikáté, a ví, co a kde hledat. Někdo je u vás poprvé. Tyto zákazníky potřebujete “vzdělat” a pomoci jim vybrat správný produkt. V podstatě popiskem suplujete prodavače v kamenném obchodě. Do textu můžete zahrnout i informace o funkcích, materiálech či jiných klíčových parametrech, které pomohou zákazníkům výběr zjednodušit.

Příklad: 

Jste majitel e-shopu s elektronikou. Máte v sortimentu například 20 druhů klávesnic, některé z nich se hodí pro běžnou kancelářskou práci, některé jsou hráčské. V popisku kategorie klávesnice uvedete oba typy a vysvětlíte rozdíly mezi nimi. Nezapomeňte taky dát odkazy, které budou vypadat takto – prohlédněte si naše herní klávesnice. Aby bylo jasné, o co jde a kam proklik vede, i kdyby byl odkaz vytržený z kontextu. Popisky zákazníkům slouží jako navigace, díky které se dostanou k tomu, co hledají. Kdybyste měli napsáno – klávesnice si prohlédněte zde, tak zákazník na první pohled nepozná, o co jde.

Myslete i na zákazníky, kteří si třeba na Google našli nejen váš e-shop, ale i e-shopy vaší konkurence, a teď se rozhodují, u koho nakoupí. V popisku kategorie máte šanci je zaujmout. Ať už díky originálním textům nebo tím, že vyzdvihnete přednosti vašeho řešení

Příklad:

Vrátíme se k e-shopu s elektronikou. Pokud chcete svůj e-shop odlišit, můžete třeba kategorii hráčské klávesnice popsat slovy samotných hráčů. Přiblížit se cílové skupině správně zvoleným “tone of voice”. Pokud máte v kategorii nějakou “specialitu”, určitě se jí pochlubte. Pokud je výhoda vašeho e-shopu třeba delší záruční doba, napište to tam. 

SEO a klíčová slova v popiscích 

Popisky kategorií jsou také důležité z hlediska SEO (optimalizace pro vyhledávače), protože umožňují vyhledávačům lépe pochopit obsah vašeho e-shopu a zlepšují tak šance na to, aby se váš e-shop dostal do vyšších pozic ve výsledcích vyhledávání. 

Vyhledávače se orientují podle klíčových slov a frází. Máte už udělanou analýzu, která klíčová slova jsou vhodná právě pro vás? Pokud ne, rádi vám s tím pomůžeme

Pokud znáte klíčová slova, je potřeba s nimi pracovat. Klíčové slovo nebo fráze by se mělo objevit v názvu kategorie, ale také v samotném tělu textu (všeho s mírou, text pište srozumitelně a s klíčovými slovy to nepřehánějte). Nemusíte ho dávat jen ve jednom tvaru, můžete i skloňovat. Vždy ale myslete na to, že obsah děláte v první řadě pro lidi, až poté pro vyhledávače. Navíc ty se v poslední době už orientují hlavně na přínos textu a až pak na klíčová slova. 

Dlouhý nebo krátký? Nahoru nebo dolů? A co struktura? 

Na závěr vám prozradíme pár tipů, jak popisky kategorií udělat atraktivní už na první pohled. 

Texty popisků tvořte stručně a snažte se odpovědět na tyto otázky:

  • co prodávám,
  • k čemu to je, jaký problém zákazníka to vyřeší a v čem mu to pomůže,
  • na co se naopak produkt nehodí (tady můžete odkázat na jinou kategorii v e-shopu),
  • jsou výrobky něčím unikátní,
  • existuje nějaká zajímavost, která by zákazníky zaujala? 

Měli byste se vejít do 3 krátkých odstavců. Pokud ale vaše řešení e-shopu tolik textu neumožňuje, nevadí. Na vysvětlení detailů nebo upřesnění funkcí napište blogový článek a na ten se v kategorii odkažte. Stejně tak můžete dát tipy na další výrobky, které by se mohly zákazníkům hodit, opět s prolinkováním. Tím pomáháte nejen návštěvníkům, ale zároveň je prolinkování kladný bod pro SEO. Stejně jako s klíčovými slovy to nepřehánějte ani s odkazy (pokud chcete přesné číslo, dejte maximálně 3). 

Možná jste si také všimli, že některé e-shopy mají popisky až dole, pod výrobky. Tuto variantu můžete zvolit tehdy, pokud chcete psát hlavně pro vyhledávače. Zákazníkům dejte nejdůležitější informace do popisků nahoře, dole můžete rozvést detaily. Dynamické skrývání dlouhého popisku není ideální, protože co nevidí uživatel, nemusí teoreticky (chtít) vidět ani vyhledávač.

Popisky kategorií jsou něco, co by na vašem e-shopu rozhodně nemělo chybět. Kromě toho, že pomáhají vašim zákazníkům najít to, co hledají, pomáhají se i orientovat uvnitř webu a tím zvyšují prodeje. Zároveň také posilují pozici webu ve vyhledávačích z hlediska SEO vašeho e-shopu zvyšováním relevance stránek vzhledem ke klíčovým slovům.

Sdílejte článek na:

Ať vám nic neunikne, články a další zajímavosti vám pošleme přehledně v newsletteru.

Odesláním souhlasím se zpracováním osobních údajů a GDPR.

David Zelenka
Chief Marketing Officer
David v roli CMO vede marketingové oddělení Brila. Díky práci s různými typy klientů, od malých rodinných firem až po nadnárodní korporace, dokáže své zkušenosti aplikovat napříč marketingovými kanály, ale zaměřuje se především na SEO, analytiku a umělou inteligenci. Neustále se snaží posouvat svoje hranice (nejen) v digitálním marketingu, pomáhat klientům růst a prohlubovat jejich porozumění online světu.

Mám zájem o...